Veel gestelde vragen

Wanneer wel en wanneer niet leerlingen naar de ICT-afdeling sturen?
bijgewerkt op 8 jaar geleden

Er worden veel leerlingen naar ICT gestuurd terwijl dat niet nodig is en vaak ook omdat wij geen invloed hebben op extern gelegen problemen.

Leerlingen mogen bij ons komen als:
- het hardwareapparaat waarmee ze werken écht defect is.
- hun defect ingeleverde apparaat gerepareerd is. (Wij gaan zorgen dat we daar een e-mail voor aan de mentor van de leerling en aan de onderwijsassistent van de deelschool sturen)
- wij ze hebben uitgenodigd om langs te komen. We sturen dan ook een e-mail aan de onderwijsassistent van de deelschool van de leerling.

Voor bijna alle andere zaken kunnen ze bij de onderwijsassistent of hun mentor terecht die de inventarisatie doen van het probleem en contact met ons opnemen als ze er zelf niet uitkomen.
Dit geldt ook voor wachtwoordresets e.d.

Leerlingen dus niet rechtstreeks naar ons doorsturen aub.

Dus als ze niet kunnen inloggen bij WRTS, iTunesU o.i.d. niet bij ons langssturen want hier hebben wij geen invloed op.
Ook hebben we geen invloed op inhoudelijke zaken bij iTunesU en andere door jullie zelf gekozen websites en Apps. Inhoudelijke zaken behoren bij de eigenaar van de App gelegd te worden. De eigenaar van de App is over het algemeen degene die ervoor gekozen heeft om die specifieke App/site te gebruiken.

Graag zelf ook de leerlingen assisteren met de eventuele problemen met het apparaat.

Wat kun je zelf doen?
- Laat de leerling alle Apps/programma's sluiten. (op de Macbooks <CMD><Q> en op de iPads tweemaal op de homeknop drukken en de actieve apps wegswipen naar boven)

- Laat de leerling het apparaat helemaal uitzetten en weer aanzetten.
Uitzetten iPad: Sleepbutton ingedrukt houden totdat er op het scherm de button verschijnt met <Zet Uit>. En dan ook gebruik maken van die button.
Uitzetten Macbook: Klik op appeltje, Kies voor 'Zet uit...' Let op dat je het vinkje weghaalt bij 'Heropen venster bij opnieuw inloggen'. Als dit vinkje aangevinkt blijft zal de Macbook weer alle programma's automatisch opstarten die ten tijde van het uitzetten actief waren. Dat is niet wenselijk omdat de oorzaak van de storing een van die actieve programma's kan zijn.
Als je de muis niet kunt bedienen kun je ook de aan/uit schakelaar gebruiken.
Kijk of het probleem daarna nog steeds bestaat.

- iPad Soft Reset: Homeknop + Sleepbutton tegelijk ingedrukt houden totdat het Applelogo verschijnt. Als dat ook niet heeft geholpen doe dan de Harde Reset.

- iPad Hard Reset: Ga naar 'Instellingen' -> 'Algemeen' scroll helemaal naar beneden -> 'Stel opnieuw in' en kies vervolgens voor 'Wis alle inhoud en instellingen'.

- e-mail wachtwoord laten resetten, stuur een e-mail aan ict-helpdesk@ijburgcollege.nl met het verzoek het wachtwoord voor de desbetreffende leerling te resetten. Hierbij is het belangrijk om het e-mailadres van de leerling te vermelden en niet zoiets als Jason uit 1a bijvoorbeeld.
Het wachtwoord voor dat e-mailadres wordt dan gereset naar hun persoonlijke initiële wachtwoord.

- Verder: Gebruik vooral je gezonde verstand om een probleem te tackelen.

- En niet vergeten Google is je vriend. ;-)

Een ogenblik geduld!

Een moment geduld alstublieft...